NSS se vyjádřil k možnostem omezení užívání hesla „From the River to the Sea, Palestine will be free“ na shromážděních
Nejvyšší správní soud posuzoval dva případy, kdy k omezení užívání hesla „From the River to the Sea, Palestine will be free“ přistoupil Magistrát hlavního města Prahy. Zatímco v první věci preventivně zakázal konání shromáždění svolaného na podporu citovaného hesla „v jeho nenásilné původní podobě za rovnost, svobodu a spravedlnost pro všechny lidi žijící od řeky Jordán ke Středozemnímu moři“ (věc vedená před NSS pod sp. zn. 1 As 15/2024), v případě druhém udělil na místě pokyn pořadatelům jiného shromáždění, aby sporné heslo nebylo skandováno, jinak shromáždění rozpustí (věc sp. zn. 6 As 85/2024).
Magistrát ve svém posouzení vycházel ze závěru Ministerstva vnitra, které v návaznosti na útoky hnutí Hamás na Izrael ze dne 7. října 2023 začalo považovat heslo „From the River to the Sea, Palestine will be free“ („Od řeky k moři bude Palestina svobodná“) za potenciálně trestněprávní. Ministerstvo dospělo k závěru, že heslo bylo v kontextu bezprostředně po teroristických útocích primárně používáno jako symbol volající po omezení práv obyvatel státu Izrael, či po jeho (jejich) zničení. Podle ministerstva tak sporné heslo mohlo být důvodem pro zásah do práva shromažďovacího.
Před Nejvyšším správním soudem omezení shromažďovacího práva Magistrátem hlavního města Prahy ale neobstála. Magistrát v obou případech pouze převzal názor ministerstva o genocidním charakteru hesla, aniž by sám hodnotil konkrétní okolnosti, resp. kontext jeho užívání a svolaného shromáždění. V řízení před městským soudem nicméně bylo prostřednictvím ustanoveného znalce objasněno, že sporné heslo může mít v závislosti na kontextu až pět různých významů. Pouze dva z nich jsou spojeny s voláním po násilí. Tyto nepřípustné genocidní významy hesla navíc nejsou dosud jednoznačně dominantní, a to ani v návaznosti na teroristické útoky hnutí Hamás ze dne 7. října 2023. Magistrát proto nemohl bez další argumentace přijmout paušalizující závěr, že již sporné heslo samotné směřuje k výzvě popírat nebo omezovat práva příslušníků židovské komunity. Magistrát tudíž nemohl preventivně zakázat oznámené shromáždění jen z důvodu, že bylo svoláno na podporu sporného hesla, pokud deklarovaným účelem bylo podpořit chápání tohoto hesla v jeho nenásilném významu. Stejně tak nemohl pořadatelům shromáždění adresovat bezpodmínečný požadavek na upuštění provolávání sporného hesla, který by se vztahoval i na jeho přípustné významy a konotace.
Podle NSS sporné heslo nicméně může být důvodem k zásahu do shromažďovacího práva, avšak pouze za podmínky, že konkrétní okolnosti případu budou svědčit o jeho užívání v nepřípustném, genocidním významu. Kontext užívání sporného hesla a okolnosti svolaného shromáždění je proto vždy třeba zvažovat. Preventivní zákaz shromáždění svolaného na podporu mírového chápání hesla bude možný jen tehdy, pokud správní orgány prokáží, že skutečný účel shromáždění směřuje k podpoře nepřípustných, resp. extrémistických podob sporného hesla. Stejně tak opatření na místě v podobě pokynu pořadatelům shromáždění zdržet se hlásání hesla může být učiněno pouze za podmínky, že z okolností daného shromáždění vyplyne, že heslo je nebo má být přímo (či nepřímo, např. s ohledem na místo a čas konání či jiné faktické signály) užito v jeho nepřípustném významu, jako je například podpora či přihlášení se k myšlenkám Hamásu.
Informace k rozsudkům Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 8. 2024 ve věcech sp. zn. 1 As 15/2024 a sp. zn. 6 As 85/2024. Celé rozsudky jsou zveřejněny na www.nssoud.cz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tisková zpráva je neoficiální dokument pro potřeby veřejnosti, nenahrazuje tedy rozhodnutí. Na úřední desce soud vyhlašuje rozsudky vyvěšením úplného znění písemného vyhotovení, popřípadě vyvěšením zkráceného znění jen s těmi částmi odůvodnění, z nichž je zřejmé, jaký je právní názor soudu a jaké důvody k němu vedly, jsou-li při vyhlašování rozsudku přítomny pouze soudní osoby (§ 49 odst. 12 zák. č. 150/2002 Sb., soudní řád správní). Vyhlašované rozsudky obsahují i osobní údaje účastníků a další osobní údaje a jsou na úřední desce vyvěšeny po dobu dvou týdnů. Vyvěšování rozsudků je prováděno dle nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 6. 2019 sp. zn. Pl. ÚS 38/18. Rozhodnutí jsou poté přístupná v anonymizované podobě v sekci Rozhodovací činnost.