
8 As 77/2010 - 75 

 

 

 
 

ČESKÁ REPUBLIKA 
 

R O Z S U D E K 
J M É N E M   R E P U B L I K Y 

 
 

Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Michala Mazance 
a soudců Mgr. Davida Hipšra a JUDr. Jana Passera, v právní věci žalobce: CET 21 spol. s r.o., 
se sídlem Kříženeckého náměstí 1078/5, Praha 5, zastoupen JUDr. Vladimírem Kroupou, 
advokátem v Praze, Zavadilova 1925/15, proti žalovanému: Rada pro rozhlasové a televizní 
vysílání, se sídlem Škrétova 44/6, Praha 2, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 6. 10. 2009, 
sp. zn. 2009/40/BUR/CET, čj. 7322/09, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského 
soudu v Praze ze dne 14. 4. 2010, čj. 10 Ca 403/2009 - 41, 
 

t a k t o : 
 
I.  Kasační stížnost   s e   z a m í t á . 
II. Žalobce   n e m á   p r á v o   na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. 
III. Žalovanému   s e   n e p ř i z n á v á  právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. 
 

O d ů v o d n ě n í : 
 

I. 
[1] Žalovaný rozhodnutím ze dne 6. 10. 2009, čj. 7322/09, uložil žalobci podle § 60 odst. 1 
písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně 
dalších zákonů (dále jen „zákon o vysílání“), pokutu ve výši 300 000 Kč za porušení § 31 odst. 3 
zákona o vysílání a povinnost uhradit paušální částku nákladů správního řízení. Deliktního 
jednání se žalobce dopustil tím, že dne 4. 12. 2008 od 19:30 hodin zprostředkoval divákům 
na programu Nova v pořadu Televizní noviny, v reportáži o zrušení traumacentra v Brně, 
problematiku odvolání ředitele brněnské úrazové nemocnice jednostranně a zaujatě, čímž porušil 
zásadu objektivity a vyváženosti zpravodajských pořadů.  
 

II. 
[2] Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce žalobou u Městského soudu v Praze. Nesouhlasil 
se závěrem žalovaného, že reportáž byla postavena výhradně na výrocích kritizujících postup 
ministerstva zdravotnictví, které neměly oponenturu, a že v reportáži nezaznělo stanovisko 
ministerstva. Žalobce se neúspěšně snažil získat stanovisko druhé strany, což je v reportáži 
výslovně uvedeno. I když byl ministr zdravotnictví přítomen v Brně na tiskové konferenci, 
nezmínil na ní skutečnost, že byl odvolán ředitel úrazové nemocnice, a tato informace nebyla 
známa v době konání konference. Pokud ministr Julínek odpovídal k danému tématu médiím 
na dotazy, nebylo tomu tak na tiskové konferenci. Reportáž měla prezentovat názory lékařů 



8 As 77/2010 - 76 

 

úrazové nemocnice na plánované rušení této nemocnice. Názory, které v reportáži zazněly, 
sice nebyly důsledně prezentovány jako názory lékařů, podle žalobce však tento nedostatek nebyl 
takové intenzity, aby byla naplněna materiální stránka deliktu. Prezentace názorů a hodnotících 
komentářů redaktora nebyla vadou, neboť vycházela z faktů uvedených v reportáži.  
 
[3] Napadenému rozhodnutí vytkl, že není dostatečně popsán delikt, za který byla žalobci 
uložena pokuta. Reportáž je označena jako reportáž o zrušení traumacentra. Přitom reportáž 
informuje o odvolání ředitele úrazové nemocnice a o otevření nového traumacentra v Brně. 
Pokud lze z reportáže dovodit úmysl ministra zrušit jedno z těchto zařízení, potom by se zrušení 
mělo týkat úrazové nemocnice. Žalobce rovněž namítl, že žalovaný při stanovení výše pokuty 
překročil meze volného správního uvážení. Při hodnocení kritéria postavení provozovatele 
vysílání na mediálním trhu nezohlednil skutečnost, že žalobce je komerčním subjektem. Vyšší 
míru odpovědnosti žalobce nelze dovodit z vysoké sledovanosti programu, neboť tato skutečnost 
se posuzuje v rámci hodnocení jiných kritérií pro uložení pokuty. Pokuta byla žalobci uložena 
v rozporu s principem proporcionality, neboť v obdobných případech ukládá žalovaný pokuty 
výrazně nižší. Žalovaný podle názoru žalobce nedostatečně odůvodnil, jak posoudil kritérium 
závažnosti věci. Při hodnocení kritéria závažnosti věci nebyla zohledněna skutečnost, že reportáž 
informovala o záležitostech regionálního charakteru. Z rozhodnutí není patrné, jak žalovaný 
komplexně posoudil závěry učiněné v rámci hodnocení jednotlivých kritérií pro stanovení výše 
pokuty. 

 
[4] Městský soud v Praze žalobu zamítl. Uzavřel, že reportáž neposkytovala objektivní 
informace. Divák si nemohl utvořit základní představu o problému, o němž bylo v předmětné 
reportáži pojednáváno. I když objektivní nemožnost získat stanovisko druhé strany, 
za předpokladu, že je divák na tuto skutečnost upozorněn, má vliv na hodnocení vyváženosti 
reportáže, neznamená to, že žalobce může rezignovat na svoji povinnost poskytovat vyvážené 
informace. V posuzované věci byl pro hodnocení reportáže jako neobjektivní a nevyvážené 
rozhodný způsob zpracování reportáže reportérem a způsob, jímž sdělované informace reportér 
prezentoval. Názory lékařů úrazové nemocnice byly prezentovány pouze formou obecných 
konstatování. Způsob vedení reportáže překročil hranice přímočarosti a kritického přístupu, byl 
zaujatý a nepřípustně diváka ovlivňoval. Výrok rozhodnutí nepovažoval městský soud 
za nesrozumitelný. Obsahuje popis, který srozumitelně a dostatečně identifikuje skutek včetně 
vytýkaného protiprávního jednání. Při rozhodování o výši sankce žalovaný postupoval v souladu 
se zákonem a přihlédl ke všem zákonným kritériím. Komerční povaha žalobce nemohla 
vzhledem k charakteru pořadu zmírnit jeho odpovědnost vůči divácké veřejnosti. Reportáž 
neinformovala pouze o záležitosti regionálního charakteru, která nemá celospolečenský dopad.  
 

III. 
[5] Rozsudek městského soudu napadl žalobce (stěžovatel) kasační stížností z důvodů podle 
§ 103 odst. 1 písm. a) a písm. d) s. ř. s. Rozsudek považoval za nepřezkoumatelný pro nedostatek 
důvodu, neboť z něj není zjevné, z jakých důvodů považoval soud za nedůvodnou námitku 
o splnění povinnosti poskytnout druhé straně prostor k vyjádření. Z rozhodnutí není dále zřejmé, 
na jakých argumentech postavil městský soud závěr o nedůvodnosti námitky o absenci 
komplexního posouzení kritérií pro uložení pokuty.  
 
[6] Nesouhlasil s tím, že reportáž byla neobjektivní a nevyvážená. I když názory, 
které v reportáži zazněly, nebyly důsledně prezentovány jako názory lékařů Úrazové nemocnice 
v Brně, tato vada nezpůsobila v celkovém vyznění neobjektivitu a nevyváženost reportáže. Dostál 
své povinnosti dát druhé straně prostor k vyjádření. Vyjádření ministra Julínka odvysílané 
v reportáži České televize nebylo poskytnuto na tiskové konferenci při příležitosti otevření 
nového traumacentra. Nesouhlasil s tím, že se měl pokusit získat stanovisko náměstka ministra 



8 As 77/2010 - 77 

 

zdravotnictví, neboť relevantním stanoviskem k referované záležitosti je vyjádření ministra 
nebo tiskového mluvčího ministerstva.  
 
[7] Výrok rozhodnutí podle stěžovatele nespecifikuje dostatečným způsobem delikt, 
za který byl stěžovatel postižen. Ve výroku je reportáž označena jako „reportáž o zrušení 
traumacentra“. Reportáž však informuje o odvolání ředitele Úrazové nemocnice v Brně 
a o otevření nového traumacentra v Brně. Nové traumacentrum a úrazová nemocnice jsou dvě 
odlišná zařízení. 
 
[8] Městský soud nesprávně vyložil kritéria pro uložení pokuty stanovená v § 61 odst. 2 a 3 
zákona o vysílání. Žalovaný se nevypořádal s tím, jaký vliv na odpovědnost stěžovatele vůči 
divácké veřejnosti má komerční charakter stěžovatele, když podle judikatury městského soudu 
je významným interpretačním pravidlem ve vztahu k posuzování objektivity vysílání ze strany 
České televize její veřejnoprávní charakter. Pokuta byla stěžovateli uložena v rozporu s principem 
proporcionality, neboť v případech obdobného porušení zákona žalovaný ukládá pokuty výrazně 
nižší. Při posuzování kritéria závažnost věci nebyla zohledněna skutečnost, že reportáž 
informovala pouze o záležitostech regionálního charakteru. Rozhodnutí podle názoru stěžovatele 
neobsahuje komplexní posouzení závěrů učiněných v rámci hodnocení jednotlivých kritérií 
pro stanovení výše sankce.  
 

IV. 
[9] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že výrok rozhodnutí obsahoval konkrétní 
popis skutku. Kritéria pro uložení pokuty jsou stanovena relativně široce. Jednotlivá fakta, 
která charakterizují provozovatele vysílání, mohou naplňovat zároveň více kritérií. Komerční 
postavení nezbavilo stěžovatele odpovědnosti za správní delikt. Vzhledem k charakteru pořadu, 
k pokrytí území i sledovanosti nemohla komerční povaha stěžovatele ovlivnit odpovědnost 
stěžovatele vůči divácké veřejnosti. Městský soud se náležitě vyrovnal i s námitkou, že reportáž 
informovala o záležitosti regionálního významu.  
 

V. 
[10] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných 
důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout 
z úřední povinnosti (§ 109 odst. 2, 3 s. ř. s.). 

 
[11] Kasační stížnost není důvodná. 

 
[12] Stěžovatel namítl, že napadené rozhodnutí městského soudu je nepřezkoumatelné 
pro nedostatek důvodů. Podle judikatury Nejvyššího správního soudu se za nepřezkoumatelné 
pro nedostatek důvodů považuje například takové rozhodnutí, v němž nebyly vypořádány 
všechny žalobní námitky, dále rozhodnutí, z jehož odůvodnění není zřejmé, proč právní 
argumentaci účastníka řízení soud považoval za nedůvodnou a proč žalobní námitky považoval 
za liché, mylné nebo vyvrácené (srov. např. rozsudek ze dne 17. 9. 2003, čj. 5 A 156/2002 - 25, 
č. 81/2004 Sb. NSS). Pokud jde o kasační námitku týkající se nedostatku komplexního posouzení 
kritérií pro uložení sankce a námitku nedodržení povinnosti poskytnout druhé straně prostor 
k vyjádření, Nejvyšší správní soud má za to, že se městský soud s těmito námitkami vypořádal 
přezkoumatelným způsobem. Z jeho rozhodnutí je zřejmé, z jakých skutečností při svém 
rozhodování vycházel, jakými úvahami se při posuzování námitek řídil a proč shledal námitky 
stěžovatele nedůvodnými. To, že stěžovatel nesouhlasí s právním hodnocením námitek ze strany 
městského soudu, ještě nezpůsobuje nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí. 

 



8 As 77/2010 - 78 

 

[13] Nedůvodnou shledal Nejvyšší správní soud námitku týkající se objektivity a vyváženosti 
reportáže. Zákon o vysílání ukládá v § 31 odst. 3 provozovateli vysílání povinnost „zajistit, 
aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti“. Zákon 
tedy rozlišuje jednak mezi zpravodajstvím a publicistikou, jednak mezi zásadou objektivity 
a zásadou vyváženosti. Těmito pojmy se Nejvyšší správní soud zabýval v rozsudku ze dne 
26. 5. 2010, čj. 3 As 6/2010 - 71. Ve shodě s tímto rozhodnutím lze konstatovat, že úkolem 
zpravodajství je pohotově přinášet věcnou informaci o aktuální události, zatímco účelem 
publicistických sdělení je informace komentovat a hodnotit. Smyslem zpravodajství je tedy 
výlučně veřejnost nezaujatě informovat, teprve cílem publicistiky veřejné mínění ovlivňovat 
(nikoli však manipulovat). Zásadou objektivity lze rozumět znak zpravodajství, které se snaží 
věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit zprávu od komentáře. Ústřední charakteristikou 
takového postupu je zásadní ověřování pravdivosti výpovědí. V uvedeném rozsudku Nejvyšší 
správní soud zdůraznil, že „[P]ojem objektivita … v sobě zahrnuje hned několik aspektů, z nichž 
za rozhodné považuje Nejvyšší správní soud správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá skutečnosti, 
transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři do zprávy 
nevkládají svá vlastní hodnocení …Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou formu stranickosti, 
kdy jsou v určité kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných. Jinými slovy spočívá 
zásada vyváženosti v požadavku na ‚rovnoměrné zastoupení politických alternativ, co do rozsahu a úpravy 
zpravodajství‘“.  

 
[14] V posuzované věci byla reportáž odvysílána v rámci hlavního zpravodajského pořadu 
stěžovatele. Reportáž zazněla v pořadu s omezeným časovým prostorem pro jednotlivá témata, 
kde smyslem reportáže je poskytnutí základní informace bez možnosti obsáhlejšího rozboru 
jednotlivých témat. Přesto, jak uzavřel i městský soud, je nutné, aby reportáž obsahovala základní 
objektivní informace, způsobilé vytvořit u diváka alespoň základní představu o pojednávaném 
problému, o stanoviscích zastávaných jednotlivými subjekty, a to způsobem nevzbuzujícím 
pochybnosti o obsahu takových vyjádření. Tomuto požadavku reportáž nedostála.  

 
[15] Obsahem reportáže bylo dle úvodních slov moderátorky Televizních novin informovat 
diváky o odvolání ředitele úrazové nemocnice, který byl odvolán „prý kvůli špatné komunikaci 
se zaměstnanci“. Reportér o problematice informoval formou obecných konstatování jako 
„tady v Brně nikdo nepochybuje, že důvodem pro takovou rošádu je něco víc, než špatná komunikace“, „nikdo 
proto nechápe, proč by se mělo měnit něco, co dobře funguje“ a „vnímáte to stejně jako spousta lidí z Brna, 
že prostě na půdě Úrazové nemocnice se odehrává boj mezi dvěma politickými stranami?“. Neuvedl přitom 
zdroje těchto názorů. Pokud byla dle tvrzení stěžovatele informačním pramenem reportéra 
stanoviska lékařů úrazové nemocnice, pak tato skutečnost v reportáži nezazněla. Vnímání 
reportáže by mohlo být zcela odlišné, pokud by byli za zdroj názorů prezentovaných v reportáži 
označeni lékaři zdravotnického zařízení, kteří nesouhlasí s „přestěhováním do nového 
traumacentra“. V reportáži použitá obecná konstatování vyvolávají spíše dojem všeobecné 
nespokojenosti veřejnosti s postupem ministerstva zdravotnictví ve věci úrazové nemocnice. Věc 
je vylíčena spíše jako konflikt ministerstva s brněnskou veřejností, než s lékaři. Uvedený střet 
názorů získává zcela jiný kvalitativní i kvantitativní rozměr a mění se tím celkové vyznění 
reportáže.  

 
[16] Při hodnocení reportáže z hlediska dodržení zákonem stanovených povinností nelze 
odhlédnout od charakteru v reportáži uvedených tvrzení. Reportér např. hned v úvodu reportáže 
zpochybnil důvod odvolaní ředitele úrazové nemocnice uvedený moderátorkou Televizních 
novin. Důvodem „rošády“ na pozici ředitele nemocnice je dle reportáže spíše skutečnost, 
že „úrazovka netančí tak, jak by si ministr Julínek představoval“, a „je to trest za včerejší protest lékařů, 
kteří se nechtějí přestěhovat do nového traumacentra“. Reportér vkládal do reportáže i vlastní hodnocení, 
např. „[z]krátka nad slunce jasný je samotný fakt, že jak ministru Julínkovi, tak panu hejtmanu Haškovi 



8 As 77/2010 - 79 

 

velmi záleží na Úrazové nemocnici, až ten jejich zájem začíná být skoro podezřelý, a nejspíš jen největší naivové 
si mohou myslet, že za tím zájmem stojí přehnaná péče o pacienty“. Toto konstatování společně s otázkou, 
s níž se reportér v úplném závěru reportáže obrátil na odvolaného ředitele, dává referované 
události do politických souvislostí a naznačuje, že se na půdě nemocnice odehrává boj 
mezi dvěma politickými stranami. Závěrečnou otázku reportáže směřovanou na odvolaného 
ředitele nemocnice („Vnímáte to stejně jako spousta lidí z Brna, že prostě na půdě úrazové nemocnice 
se odehrává boj mezi dvěma politickými stranami?“) přitom nelze než označit za návodnou 
a spekulativní, neboť není zjevné, na základě jakých podkladů byla položena, a je rovněž stavěna 
na názoru „spoust[y] lidí z Brna“.  
 
[17] Reportáž byla celkově postavena pouze na výrocích kritizujících postup ministerstva 
zdravotnictví a je nutné ji hodnotit jako jednostrannou. Tím spíše, pokud zdrojem kritických 
názorů byli, dle tvrzení stěžovatele, lékaři úrazové nemocnice. Reportáž byla postavena 
bez řádného a zejména výslovného označení zdrojů informací pouze na stanoviscích jedné 
ze stran sporu.  

 
[18] Pokud se stěžovatel v souvislosti s jednostranností reportáže dovolával objektivní 
nemožnosti získat stanovisko druhé strany, lze mu přisvědčit, že v reportáži zazněla informace 
o nemožnosti získat stanovisko ministra zdravotnictví. V kasační stížnosti jsou obsáhle uvedeny 
důvody, které mají tuto skutečnost doložit. Důvodem hodnocení reportáže jako neobjektivní 
a nevyvážené však bylo celkové vyznění reportáže. Divákovi se odvysíláním reportáže nedostalo 
informací, na jejichž základě by byl schopen učinit si vlastní kvalifikovaný názor o příčinách 
odvolání ředitele úrazové nemocnice. Reportér při zpracování reportáže nevedl reportáž z pozice 
nezávislého pozorovatele události. Nejvyšší správní soud se ztotožňuje se závěrem městského 
soudu, že způsob vedení reportáže překročil hranice přímočarosti a stal se zaujatým, nepřípustně 
diváka ovlivňujícím a matoucím. Objektivní nemožnost získat stanovisko druhé strany na tomto 
závěru nemůže ničeho změnit.  

 
[19] Nejvyšší správní soud neshledal důvodnou námitku stěžovatele, že ve výroku rozhodnutí 
není dostatečně specifikován delikt, za který byla stěžovateli uložena sankce. Výrok rozhodnutí 
o jiném správním deliktu musí podle judikatury obsahovat popis skutku uvedením místa, času 
a způsobu spáchání, popřípadě i uvedením jiných skutečností, jichž je třeba k tomu, aby nemohl 
být zaměněn s jiným (viz usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 
15. 1. 2008, čj. 2 As 34/2006 - 73, č. 1546/2008 Sb. NSS, srov. i navazující judikaturu 
např. rozsudek ze dne 23. 9. 2009, čj. 4 As 7/2009 - 66, č. 1975/2010 Sb. NSS).  

 
[20] Skutková podstata správního deliktu, za nějž byl žalobce pokutován, je vyjádřena 
v § 60 odst. 1 písm. b) ve spojení s § 31 odst. 3 zákona o vysílání. Při dodržení kritérií 
vyplývajících z usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 1. 2008, 
čj. 2 As 34/2006 - 73, č. 1546/2008 Sb. NSS, není nutné zařazovat do výroku rozhodnutí 
konkrétní přepis všech jednotlivých obsahově závadných pasáží pořadu. Míra podrobnosti popisu 
skutku je na uvážení žalovaného. Musí se však jednat o natolik podrobný popis, aby byly 
naplněny požadavky jednoznačné identifikace skutku a srozumitelnosti. 

 
[21] V posuzované věci stěžovatel považoval popis skutku ve výroku rozhodnutí za nepřesný 
z důvodu označení předmětné reportáže za reportáž „o rušení traumacentra“. Lze přisvědčit 
stěžovateli, že ve výroku rozhodnutí použité označení reportáže je ne zcela přesné vzhledem 
k samotnému obsahu reportáže. Nečiní však rozhodnutí nesrozumitelným, ani nezpůsobuje, 
že by byl skutek, definovaný ve výroku rozhodnutí z tohoto důvodu zaměnitelný s jiným skutkem 
(srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 10. 2010, čj. 5 As 64/2009 - 68). 
Reportáž byla identifikována dnem a časem vysílání; programem a pořadem, v rámci kterého byla 



8 As 77/2010 - 80 

 

reportáž uvedena; i popisem jednání, jímž se stěžovatel porušil povinnost stanovenou 
v § 31 odst. 3 zákona o vysílání. Navíc je ve výrokové části upřesněno, že v reportáži byla 
prezentována problematika odvolání ředitele úrazové nemocnice, což bylo hlavním informačním 
posláním dané reportáže. Zbývá doplnit, že pokud se stěžovatel dovolával nepřesnosti výroku 
s ohledem na použití slova „traumacentrum“, tato námitka není na místě. Úrazové nemocnici byl 
udělen status traumacentra (centra vysoce specializované péče o poraněné) metodickým pokynem 
ministerstva zdravotnictví č. 38005/2001/OZP, kterým se stanovuje síť traumacenter v České 
republice a jejich spádová území. Označení úrazové nemocnice jako traumacentra tak není 
nepřesné.  

 
[22] Stěžovatel rovněž namítl, že žalovaný při rozhodování o výši pokuty nepostupoval 
v souladu s § 61 odst. 2 a 3 zákona o vysílání. Podle stěžovatele měl žalovaný při posuzovaného 
kritéria odpovědnosti provozovatele vysílání vůči divácké veřejnosti zohlednit komerční charakter 
stěžovatele. Nejvyšší správní soud opakovaně uzavřel, že při hodnocení odpovědnosti 
provozovatele vysílání může být bráno v potaz i to, zda se jedná o subjekt veřejnoprávní 
nebo komerční. Nejedná se však o jediné rozhodné kritérium pro posouzení odpovědnosti 
provozovatele vůči divácké veřejnosti. Komerční postavení provozovatele vysílání nezbavuje 
provozovatele vysílání odpovědnosti za deliktní jednání (viz např. rozsudek Nejvyššího správního 
soudu ze dne 26. 5. 2010, čj. 3 As 6/2010 - 71). Charakter provozovatele vysílání však bez dalšího 
neznamená jeho nižší odpovědnost vůči divácké veřejnosti. Žalovaný při hodnocení kritéria 
odpovědnosti provozovatele hodnotil v souladu s konstantní judikaturou odpovědnost 
stěžovatele z hlediska pokrytí obyvatelstva vysíláním, i z hlediska sledovanosti vysílání stěžovatele 
(srov. rozsudek Nejvyššího správního sodu ze dne 22. 8. 2007, čj. 1 As 10/2007 - 123). 
Byť je odůvodnění vztahující se k hodnocení kritéria relativně stručné, považuje jej Nejvyšší 
správní soud v kontextu celého rozhodnutí za dostatečné. Vzhledem k charakteru pořadu, 
k pokrytí i sledovanosti, nemohla komerční povaha stěžovatele pozitivně ovlivnit 
jeho odpovědnost vůči divácké veřejnosti.  

 
[23] Nejvyšší správní soud neshledal důvodnou námitku, že žalovaný při rozhodování o výši 
pokuty postupoval v rozporu s principem proporcionality a vlastní správní praxí. Skutečnost, 
že provozovateli veřejnoprávního vysílání byla za porušení typově shodné právní povinnosti 
uložena pokuta nižší, nemůže bez dalšího vést k závěru o nepřiměřenosti pokuty. Při uložení 
pokuty musí žalovaný vždy zohlednit konkrétní okolnosti případu a odůvodnit, proč přistoupil 
k uložení pokuty v dané výši. Konkrétní okolnosti případu jsou pak zohledněny při hodnocení 
jednotlivých kritérií pro stanovení výše pokuty. V posuzované věci byl závěr o výši uložené 
pokuty opřen o přezkoumatelné odůvodnění zákonných kritérií. Nejvyšší správní soud podotýká, 
že pokuta ve výši 300 000 Kč byla stěžovateli za porušení obdobné povinnosti provozovatele 
vysílání stanovené v § 31 odst. 2 zákona o vysílání i ve věci vedené u Nejvyššího správního soudu 
pod sp. zn. 4 As 17/2008. Nelze proto obecně souhlasit s obecným tvrzením stěžovatele, 
že by se žalovaný při stanovení výše pokuty odchýlil od své ustálené praxe. 

 
[24] Pokud pak stěžovatel nesouhlasil se závěrem městského soudu o nedůvodnosti námitky 
týkající se kritéria závažnosti věci, neuvedl pro toto své tvrzení žádné argumenty, které by závěr 
městského soudu zpochybňovaly. Předmětem reportáže nebyla pouze událost regionálního 
významu. V reportáži byl kritizován postup ministerstva zdravotnictví, hovořilo 
se v ní o způsobu vynaložení veřejných prostředků ve výši půl miliardy korun i o možném 
politickém podtextu „sporu“ o úrazovou nemocnici. Neměla proto pouze regionální rozměr, 
o čemž rovněž nesvědčí její zařazení do hlavní zpravodajské relace. 

 
[25] Nejvyšší správní soud se neztotožnil ani s námitkou stěžovatele, že žalobou napadené 
rozhodnutí neobsahuje úvahu o komplexním hodnocení zákonných kritérií. Nejvyšší správní 



8 As 77/2010 - 81 

 

soud v souladu s městským soudem považuje odůvodnění rozhodnutí v části zabývající 
se stanovením výše pokuty za dostatečné. Z odůvodnění vyplývají úvahy, na jejichž základě 
žalovaný dospěl k závěru o výši pokuty. Při vypořádání kritérií žalovaný uvedl v souladu 
s judikaturou (viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 7. 2009, 
čj. 7 As 16/2009 - 82), jaké skutečnosti měly vliv na výši uložené sankce a odůvodnil i míru 
daného vlivu (vliv jednotlivých kritérií). Byť tak učinil relativně stručně, úvaha správního orgánu 
je v rozhodnutí obsažena seznatelným a přezkum umožňujícím způsobem. 

 
[26] S odkazem na shora uvedené důvody Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost 
(§ 110 odst. 1 s. ř. s.). Stěžovatel neměl ve věci úspěch, nemá tedy právo na náhradu nákladů 
řízení o kasační stížnosti (§ 60 odst. 1 za použití § 120 s. ř. s.). Žalovanému, jemuž by jinak právo 
na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo (§ 60 odst. 1 ve spojení s § 120 s. ř. s.), 
soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, neboť mu podle obsahu soudního spisu nevznikly 
náklady řízení nad rámec běžné činnosti.  
 
 
Poučení: Proti tomuto rozsudku   n e j s o u   opravné prostředky přípustné. 
 
 

V Brně 15. března 2011 
 
 

JUDr. Michal Mazanec 
předseda senátu 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




