
č. j. 7 As 38/2007 - 78 

 

 
 

        ČESKÁ REPUBLIKA  
 
 

R O Z S U D E K        
J M É N E M   R E P U B L I K Y 

 
 

Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové 
a soudců JUDr. Jaroslava Hubáčka a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobkyně: Česká televize, 
se sídlem Kavčí Hory, Praha 4, proti žalované: Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 
se sídlem Škrétova 44/6, Praha 2, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku 
Městského soudu v Praze ze dne 10. 5. 2007, č. j. 10 Ca 7/2007 – 33, 
 
 

t a k t o : 
 
 
I. Kasační stížnost  s e   z a m í t á . 
 
II. Žádný z účastníků   n e m á   právo na náhradu nákladů řízení. 
 
 

O d ů v o d n ě n í : 
 
 

Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 10. 5. 2007, č. j. 10 Ca 7/2007 - 33 
zamítl žalobu, kterou se Česká televize (dále jen „stěžovatelka“) domáhala zrušení rozhodnutí 
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) ze dne 27. 9. 2006, 
sp. zn. 2006/490/kov/ČES, kterým byla stěžovatelce podle ust. § 60 odst. 1 písm. b) zákona 
č. 231/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o rozhlasovém a televizním 
vysílání“) uložena pokuta ve  výši 100 000 Kč za porušení ust. § 31 odst. 2 citovaného zákona 
při odvysílání reportáže s názvem „Týden zdravotnického neklidu“ v rámci zpravodajského 
pořadu Události dne 22. 5. 2006 na programu ČT 1. V odůvodnění rozsudku městský soud uvedl, 
že předmětná reportáž skutečně přinesla neobjektivní a nevyvážené informace, na jejichž základě 
si divák jen stěží mohl vytvořit dostatečně poučený názor. Reportáž byla zkreslující ve dvou 
základních směrech. Za prvé vytvořila bez jakékoli opory v názoru specializovaného lékaře, 
který by znal zdravotní stav paní F. a byl by tudíž schopen posoudit, jaké alternativy léčby v jejím 
případě existují, dojem, že pacientka je zcela závislá pouze na léku Arimidex a že léčba jiným 
přípravkem není možná, přičemž se v reportáži zaměňují léčiva se stejnou účinnou látkou a léčiva 
ve stejné skupině léčivých látek. Za druhé reportáž vyvolává klamnou představu o tom, že na 
„jednu dávku“ léku Arimidex musí pacientka vynaložit přes 600 Kč. Vzhledem k tomu, 
že „dávkou“ se obecně rozumí jednotlivé užití léku, vyvolává tato mylná informace v divácích 



č. j. 7 As 38/2007 - 79 

 

dojem, že pacientka je donucena vynaložit na léčbu tímto přípravkem, za kterou podle reportáže 
není náhrada, zcela nepřiměřenou částku. V rozhodnutí Rady je podrobně vysvětleno, 
proč tyto informace neodpovídají skutečnosti nebo ji hrubě zkreslují. I když neexistuje lék 
se stejnou účinnou látkou jako Arimidex, existuje několik léků se stejnými nebo obdobnými 
účinky při léčbě karcinomu prsu, přičemž jeden z těchto léků (Tamoxifen) byl v době vysílání 
předmětné reportáže plně hrazen z veřejného zdravotního pojištění a na jedno balení dalšího 
z těchto léků (Femaru) bylo třeba doplácet podstatně nižší částku než u Arimidexu. 
Není vyloučeno, že u paní F. byla v předmětné době vhodná pouze léčba pomocí Arimidexu. 
Takový závěr by ovšem musel potvrdit příslušný onkolog, což se nestalo. Na Arimidex bylo třeba 
doplácet nikoli přes 600 Kč na jednu dávku, jak zaznělo v reportáži, ale cca 200 Kč na jedno 
balení po 28 tabletách, které by tudíž pacientce při průměrném dávkování (1 tableta denně) 
vydrželo 28 dní. Pro objektivní představu o výdajích paní F. na uvedený lék by bylo třeba vědět, 
jaké dávkování v jejím případě lékař předepsal, což však v reportáži nezaznělo. V tomto hrubě 
zkresleném kontextu pak v reportáži padla velmi vážná a dramatická obvinění na adresu 
ministerstva zdravotnictví, aniž by kromě krátkého telefonického vstupu dostala takto obviněná 
strana možnost reagovat. Městský soud nepřisvědčil stěžovatelce ani v tom ohledu, že by další 
informace o událostech ve zdravotnictví, které v předmětném období průběžné vysílala, měly 
stěžovatelce umožnit vyšší míru zjednodušování reality, než je jinak z hlediska zákona únosné. 
Stěžovatelka v žalobě neuvedla žádný konkrétní pořad vysílaný před nebo bezprostředně po 
odvysílání předmětné reportáže, jenž by uváděl odvysílané informace na pravou míru nebo by 
divákům předem vysvětlil kontext, do něhož by byla taková reportáž posléze zasazena. Formát 
pořadu hlavní denní zpravodajské relace neumožňuje na ploše několika málo minut detailně 
popsat tak složitou problematiku, jako je cenová politika státu v oblasti léčiv a jejich úhrady z 
veřejných zdrojů, nicméně ke konkrétnímu případu paní F. mohly a měly v daném pořadu zaznít 
objektivní informace, aby bylo možné utvořit si alespoň základní představu o dopadech 
této politiky státu na její osobní situaci. 
 

Proti tomuto rozsudku podala stěžovatelka v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodu 
uvedeného v ust. § 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., ve které popřela, že v daném případě došlo 
k porušení ust. § 31 odst. 2 zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, tedy „povinnosti 
poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů“. 
V reportáži byly podle názoru Rady nepřiměřeně zjednodušeny informace týkající se léku 
Arimidex, aniž by byly uvedeny alternativní možnosti léčby. Stěžovatelka však v reportáži uvedla 
a podpořila sdělením magistry farmacie, že neexistuje stejně účinná látka v jiném léku, 
než je Arimidex i přes různé skupiny léčivých látek. Téma zdravotnického neklidu bylo v době 
odvysílání předmětné reportáže stěžovatelkou prezentováno téměř kontinuálně, takže informace 
z předmětné reportáže nebyly jediné, které se k divákovi dostaly a podle kterých si utvářel obraz 
o tehdy aktuálním dění ve zdravotnictví. S ohledem na výše uvedené stěžovatelka navrhla 
potvrzení kasační stížnosti, zrušení napadeného rozsudku a vrácení věci městskému soudu 
k dalšímu řízení.  
 

Rada ve svém vyjádření ke kasační stížnosti setrvala na svém názoru, že ust. § 31 odst. 2 
zákona o rozhlasovém a televizním vysílání bylo v daném případě porušeno. Stěžovatelka 
odvysílala v předmětné reportáži zjednodušené a zavádějící informace týkající se léku Arimidex. 
V pořadu bylo uvedeno nepravdivé sdělení magistry farmacie, že neexistuje bezplatná náhrada 
za zmíněný lék. Toto sdělení je v kontextu reportáže neobjektivní, neboť potvrzuje údajně lživé 
sdělení ministerstva zdravotnictví, že ke každému léku existuje v dané lékové skupině 
plně hrazená varianta léku. Ve skutečnosti však existuje náhrada, která má stejné léčivé účinky 
jako zmíněný preparát. Rada dále vyjádřila nesouhlas s argumentací, že stěžovatelka divákům 
kontinuálním informováním poskytla dostatečné informace k utvoření obrazu o aktuálním dění. 
Dodatečnou nebo předcházející informací nelze napravovat neobjektivitu reportáže. Stěžovatelka 



č. j. 7 As 38/2007 - 80 

 

nijak neprokázala žádnou konkrétní reportáž, která by napravila nedostatečnou objektivitu 
inkriminované reportáže. Proto Rada navrhla zamítnutí kasační stížnosti. 
 

Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadený rozsudek 
v souladu s ustanovením § 109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které uplatnila 
stěžovatelka v podané kasační stížnosti, a přitom sám neshledal vady uvedené v odstavci 3, 
k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. 
 

Podle ust. § 31 odst. 2 zákona o rozhlasovém a televizním vysílání poskytuje provozovatel 
vysílání objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory 
nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru. 
 

Stěžovatelka sice v kasační stížnosti namítala, že odvysíláním reportáže „Týden 
zdravotnického neklidu“ k porušení výše citovaného ustanovení zákona o rozhlasovém 
a televizním vysílání nedošlo, ale její argumentace, kterou na podporu tohoto svého názoru 
uvedla, je velmi kusá a jen ve značně obecné rovině zpochybňuje závěry vyslovené městským 
soudem v napadeném rozsudku. V této souvislosti  Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že obsah 
a kvalita kasační stížnosti, s ohledem na dispoziční zásadu ovládající správní soudnictví, 
předurčuje obsah rozhodnutí soudu. Je-li tedy kasační stížnost kuse zdůvodněna, je tak předurčen 
nejen rozsah přezkumné činnosti soudu, ale i obsah rozsudku soudu. 
 

Stěžovatelka v návaznosti na to, že jí bylo v napadeném správním rozhodnutí vytýkáno 
nepřiměřené zjednodušení informací týkající se léku Arimidex, namítala, že v předmětné reportáži 
bylo sdělení o neexistenci stejně účinné látky v jiném léku, než je Arimidex, podpořeno 
vyjádřením magistry farmacie. Takovou argumentaci však stěžovatelka neuplatnila v řízení 
před městským soudem, ač tak učinit mohla, a proto se jedná o nepřípustný stížní bod (§ 104 
odst. 4 s. ř. s.). 
 

V podstatě jediným stížním bodem, tak zůstává námitka, že téma zdravotnického neklidu 
bylo v době odvysílání předmětné reportáže prezentováno ve vysílání stěžovatelky 
téměř kontinuálně, takže diváci měli k dispozici i jiné informace o aktuálním dění 
ve zdravotnictví.  
 

Reportáž s názvem „Týden zdravotnického neklidu“ byla vysílána v rámci hlavního 
denního zpravodajského pořadu Události, který není pořadem monotematickým, zaměřeným 
pouze např. na problematiku zdravotnictví, ale obsahuje zprávy o domácích i zahraničních 
událostech uplynulého dne. Předmětná reportáž tvořila v rámci pořadu Události uzavřený celek 
týkající se konkrétního problému ve zdravotnictví, oddělitelný od ostatních příspěvků 
tohoto pořadu, a proto je nutno ji posuzovat z hlediska objektivity  a vyváženosti poskytnutých 
informací samostatně. Jakékoliv informace, byť by se týkaly stejného tématu, odvysílané 
stěžovatelkou v jiném pořadu nemohly mít vliv na posouzení objektivity a vyváženosti předmětné 
reportáže. Má-li provozovatel televizního vysílání naplnit zákonný požadavek objektivity 
a vyváženosti poskytovaných informací, musí zaznít relevantní informace v nezkreslené podobě 
v rámci té části vysílání, která tvoří samostatný, a od ostatních částí vysílání oddělitelný, celek 
zabývající se určitým tématem. Proto je tato stížní námitka nedůvodná. 
  

K návrhu stěžovatelky, aby kasační stížnost byla potvrzena, považuje Nejvyšší správní 
soud za postačující uvést, že jak s. ř. s. jako základní procesní předpis upravující řízení 
před správními soudy tak ani o. s. ř., jehož přiměřenou aplikaci ve správním soudnictví upravuje 
ustanovení § 64 s. ř. s., neumožňují v žádném ze svých ustanovení rozhodnout o kasační stížnosti 
způsobem navrhovaným stěžovatelkou. 



č. j. 7 As 38/2007 - 81 

 

 
Z důvodu výše uvedeného není kasační stížnost důvodná, a proto ji Nejvyšší správní soud 

podle ustanovení § 110 odst. 1 s. ř. s. zamítl. Ve věci rozhodl v souladu s § 109 odst. 1 s. ř. s., 
podle něhož rozhoduje o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, když neshledal důvody 
pro jeho nařízení. 
 

Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o ustanovení § 60 odst. 1, věta první ve spojení 
s § 120 s. ř. s., podle kterého, nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný 
úspěch právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil proti účastníkovi, 
který ve věci úspěch neměl. Nejvyšší správní soud žádnému z účastníků náhradu nákladů 
nepřiznal, protože stěžovatelka v řízení úspěch neměla a Radě žádné náklady s tímto řízením 
nevznikly. 
 
 
P o u č e n í : Proti tomuto rozsudku   n e j s o u   opravné prostředky přípustné. 
 
 

V Brně dne 30. května 2008 
 
 
                                                                                                                 JUDr. Eliška Cihlářová 
                                                                                                                    předsedkyně senátu 
 
 




